Samhället är beroende av elektricitet. När elen försvinner så skapas det problem i vardagen, kommunen drabbas också. Men kommunen kan tyvärr inte hjälpa till vid strömavbrott eftersom kommunen inte levererar ström.
Det svenska elsystemet är driftsäkert, men ändå sårbart för olyckor, sabotage, tekniska fel och extremt väder.
Utan el slutar vattenförsörjning och avlopp att fungera. Även system för tele- och datakommunikation påverkas. Det kan leda till att det till exempel inte går att ta ut pengar i uttagsautomater eller använda mobiltelefon eller dator.
Myndigheter och elnätsföretag arbetar för att elnätet ska bli så driftsäkert som möjligt. Omfattande elavbrott förekommer sällan, mindre avbrott uppstår då och då. När ett strömavbrott inträffar är det viktigt att du är väl förberedd för att hantera detta.
Ha ficklampor, stearinljus, värmeljus eller varför inte en oljelampa eller fotogenlykta hemma.
Långvariga strömavbrott får konsekvenser för vattenförsörjningen. Om strömavbrottet varat i mer än en timme så häll upp vatten i kärl och flaskor. Räkna med ett par liter per person.
Energimyndigheten har gett ut en folder med information om hur man kan hantera ett elavbrott. Den kan laddas ner via Energimyndighetens hemsida. Hos Energimyndighetens hemsida kan du även finna tips hur man kan förbereda sig inför elavbrott.
Det första du ska göra när du blir av med strömmen är att kontrollera propparna. Därefter kontrollera om grannarna har ström.
Kontakta din Elnätsleverantör. I Norberg är detta vanligtvis Vattenfall. Vilket företag som är din leverantör ser du på elräkningen.
Vattenfalls Felanmälan vid strömavbrott: 020-82 58 58
Kontakta oss
Norbergs kommun
Box 25
738 21 Norberg
Besöksadress och öppettider
Telefon: 0223-290 00
Fax: 0223-207 78
Kontakt via e-post