Medborgardialog är inget nytt. Samtal mellan kommunens politiker och medborgare pågår ständigt. Som medborgare är det dock inte alltid lätt att komma i kontakt med kommunens beslutsfattare. Genom medborgardialog blir det enklare för medborgarna att vara med och påverka kommunens utveckling.
Den som är folkbokförd i kommunen får skicka in ett förslag till fullmäktige. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknat av en eller flera personer. Namnförtydligande, adress och telefonnummer ska stå med i förslaget. Ett medborgarförslag kan bara sakbehandlas av fullmäktige om det ligger inom fullmäktiges befogenhetsområde. Ämnen av olika slag får inte tas upp i samma medborgarförslag.
Medborgarförslag lämnas in till kommunens kansli eller direkt till fullmäktiges presidium på fullmäktiges sammanträde. Medborgarförslag ska beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att förslaget lämnades in. När ett medborgarförslag beretts färdigt och beslut ska fattas, har personen som lämnat förslaget meddelats.
De förtroendevalda bär det yttersta ansvaret både för medborgardialogen och för de beslut som fattas.
Du skickar ditt medborgarförslag till:
Norbergs kommun
Box 25
738 21 Norberg
eller skickar e-post till:
info@norberg.se
Alla medborgarförslag som kommer in till kommunen är offentliga handlingar. Det innebär att vem som helst får läsa förslaget och ditt namn kommer att finnas med i kallelser och protokoll på kommunens hemsida.
I vissa fall kan fullmäktige överlåta till kommunstyrelsen eller en annan nämnd att besluta i ärendet. Då kommer du bli inbjuden att presentera ditt förslag där.