Google Translate
Använd Google translate till att översätta webbplatsen. Norberg tar inget ansvar för översättningen.
Talande Webb
När det är något som du har klagomål på, förslag om eller synpunkter på, såväl positiva som negativa hör gärna av dig till oss.
Så här lämnar du synpunkter på sektor barn- och utbildnings verksamhetsområden inom Norbergs kommuns skolor och förskolor:
Om du har synpunkter på verksamheten ska du i första hand vända dig till den skola eller förskola det berör. Det kan på en skola vara respektive klasslärare/kontaktlärare och på en förskola personalen på respektive avdelning.
Om du i första steget upplever att du inte får gehör för dina synpunkter eller bedömer att du har klagomål av allvarligare art, tar du kontakt med berörd chef. Alla förskolor och grundskolor har en rektor som ansvarig chef för verksamheten.
Du kan vända dig direkt till respektive rektor:
Skogsgläntans och Tallen förskolor:
Rektor
Sarah Kantojärvi
Telefon: 0223-292 21
E-post: sarah.kantojarvi@edu.norberg.se
Blåsippans och Treklöverns förskolor:
Rektor
Anna Åkerström
Telefon: 0223-291 74
E-post: anna.akerstrom@edu.norberg.se
Källskolan och Centralskolan:
Rektor
Victoria Åkerlund
Telefon: 0223-291 42
E-post: victoria.akerlund@edu.norberg.se
Om du inte är nöjd med hur berörd rektor behandlat ärendet kan du vända dig till skolchef. Detta är kommunens högsta instans för klagomål.
Tillförordnad skolchef
Susanne Gryth
Telefon: 0223-291 70
E-post: susanne.gryth@norberg.se
Har du synpunkter på något i vår verksamhet ska du få återkoppling inom 36 timmar i enlighet med Norbergs kommuns servicegaranti.
Om du anser att Norbergs kommun inte fullgör sitt uppdrag enligt skollag eller förordningar kan du vända dig till Skolinspektionen som har tillsynsansvar över skola och barnomsorg.
Skolinspektionen
104 35 Stockholm
Telefon: 08-586 080 00
E-post: skolinspektionen@skolinspektionen.se
Mer information finns på Skolinspektionens
hemsida:
www.skolinspektionen.se
Varje chef, verksamhetsansvarig eller handläggare i Norbergs kommun är i normalfallet nåbar inom 36 timmar. Nåbar innebär att kunna ta emot inkommen fråga via brev, e-post eller telefonväxeln eller via eventuell tjänstemobil inom garantitiden. Nåbarheten gäller att svar ("kvittens") lämnas av sökt tjänsteman inom garantitiden. Alternativt från dennes ersättare eller ansvarig chef.
Personligt sammanträffande ska på begäran ordnas snarast och absolut senast inom två veckor med sökt tjänsteman, dennes ersättare eller ansvarig chef. Besked om exakt tidpunkt för sammanträffandet ska lämnas inom garantitiden.
Servicegarantin utgår från att chef/verksamhetsansvarig/handläggare normalt har sin tjänstgöring dagtid måndag till fredag.
Detta beslut om tjänstemäns tillgänglighet fattades 2002-03-14 enligt Kommunstyrelsen §37
E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet.
E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.
Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet. Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.