Google Translate
Använd Google translate till att översätta webbplatsen. Norberg tar inget ansvar för översättningen.
Talande Webb
Man kan söka bidrag för bostadsanpassning för åtgärder av fasta funktioner i eller i anslutning till din bostad för att du ska kunna bo kvar i din bostad och leva så självständigt som möjligt.
Bostadsanpassningen kan till exempel vara borttagning av trösklar, förbättring av belysning och installation av trapphiss eller automatiska dörröppnare
Du som har en bestående funktionsnedsättning kan få bidrag till bostadsanpassning. Bidraget är personligt och gäller oavsett om du äger din bostad, bor i hyresrätt eller i bostadsrätt.
För att du ska beviljas bidrag krävs att anpassningen är nödvändig och att ditt behov inte går att lösa på lättare sätt, till exempel med hjälpmedel. Bidrag lämnas inte om de sökta åtgärderna behöver vidtas redan av väsentliga andra orsaker än funktionsnedsättningen såsom normalt bostadsunderhåll, fukt och mögelskador. Vid flytt och nybyggnation är bidraget begränsat. Bidrag lämnas inte om den nya bostaden är uppenbart olämplig med hänsyn till funktionsnedsättningen.
Ansökan ska innehålla
Ärendet påbörjas inte förrän alla delar av ansökan inkommit till handläggaren.
Ansökan skickas till:
Norbergs kommun
Bostadsanpassning
Box 25
738 21 Norberg
När din ansökan har inkommit utreder kommunens handläggare om den sökta åtgärden är bidragsberättigad och om intyget styrker att anpassningen är nödvändig för att göra bostaden ändamålsenlig för dig. Vid behov bokar handläggaren en tid för hembesök tillsammans med dig.
Du får sedan ett skriftligt beslut.
Om bidraget inte beviljas får du ett skriftligt beslut om avslag på hela eller delar av din ansökan. Beslutet, som innehåller motivering till avslaget, kan överklagas. Om du vill överklaga kommunens beslut ska en skriftlig överklagan ha inkommit till kommunen inom tre veckor från den dag du tog emot beslutet
När du fått ett beslut om att du är beviljad bostadsanpassning
Du äger den utrustning eller inredning som du fått bidrag till och ansvarar för dess skötsel och underhåll. Du behöver räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se över försäkringsskyddet för utrustningen. Om det blir något fel på utrustningen under reklamationstiden ska du anmäla felet till den entreprenör du anlitat.
Du kan få bidrag till reparation, service och besiktning av tekniskt avancerad utrustning. Kontakta kommunens handläggare för mer information. Kostnader som uppkommit på grund av skadegörelse, handhavandefel eller normalt bostadsunderhåll täcks normalt inte av bidrag.
Om behovet av anpassningen skulle upphöra har fastighetsägare möjlighet att ansöka om återställningsbidrag. Bostadsrättsinnehavare som fått anpassning inne i lägenheten samt småhusägare får själva bekosta demontering och återställning. Det finns flera villkor för återställningsbidraget. Kontakta handläggare för mer information.
Har du frågor eller vill ansöka om bostadsanpassningsbidrag?
Vänd dig antingen till distriktsarbetsterapeuten inom hemsjukvården, eller till kommunens handläggare för bostadsanpassningsbidrag.
Vänd dig antingen till distriktsarbetsterapeuten inom hemsjukvården, eller till kommunens handläggare för bostadsanpassningsbidrag.
Bostadsanpassningshandläggare
Telefon: 0226-64 50 80
Dokument & länkar
Broschyr Bostadsanpassningsbidrag Pdf, 202 kB.
Utbetalning privata utlägg Pdf, 135 kB.
Vad är bostadsanpassnings-bidrag? - Boverket